Himpunan Forwarding Email

blog ni menghimpunkan koleksi2 email yang saya dapat daripada member2. Email forwarding la.. Saja syok2 simpan segala email2 yang saya dapat dalam blog nih.. senang sikit nak cari dan kongsi dengan semua orang.. Kalau anda ada email2 menarik, mai la kongsi dengan saya dengan menghantar di mrzoab@gmail.com.. terima kasih.. ohohoho


Bagi sapa2 yang ada banyak sangat semut kat rumah dia. Habih segala jag, balang gula, kettle masak ayaq semua dia masuk tu. Nin dia cara2 untuk elakkan semut2 ni masuk ke tempat2 sedemikian.

Antaranya ialah:
  1. Letakkan beberapa tangkai bunga cengkih ke dalam balang gula.
  2. lagi satu cara amik kapur tulis hat kaler putih tu, pastu buat satu garisan di sekeliling balang ka tin susu ka. Semut tak suka dengan kapur(CaCO³) nih.
  3. Cara ketiga, cari tali atau kain yang boleh menyerap cecair, pastu celup dalam minyak masak. Lepas celup, perah tali tadi sampai tak meleleh(klu tak perah, meleleh2 la minyak tu). Pastu lilit/ikat di sekeliling balang atau bekas yang kita nak lindungi daripada semut tadi.
  4. lagi satu cara, amik piring atau bekas leper yang tak pakai, pastu tuang air atau dan campurkan sedikit minyak ke dalam air tu. Pastu letakkan bekas makanan kita ke dalam piring berisi air dan minyak tu. Cara ni makan ruang skit la.
  5. Kalau tak berjaya jugak, gabungkan keempat2 cara di atas untuk melindungi makanan anda daripada semut... :D

5 comments

  1. Kamsiah  

    salam...
    ohoho panggil kita ni nenek ye....
    takpe...nenek cun apa hihi

    p/s:jgn sampai semut menghurungi bila buang air kecil...bahaya tu..

  2. mrzoab  

    minum ayaq bunga cengkih atau minum minyak untuk mengelakkan semut hurung air kecil... :D

  3. akubukanpuitis  

    salam singgah..

    slalu letak cengkih tu pun da berjaya! weee... abih wangi lah gula tu..hahhaa =p

  4. mrzoab  

    nanti klu buat ayaq dgn gula tu... nanti ayaq rasa cengkih plak...
    xsyok aaa... :D

  5. akubukanpuitis  

    haa...tau takpa~ hati2 ya.. tp ok je..kalau dah lapar tu, minom jgk air tu..haha

Post a Comment

Subscribe to: Post Comments (Atom)