Himpunan Forwarding Email

blog ni menghimpunkan koleksi2 email yang saya dapat daripada member2. Email forwarding la.. Saja syok2 simpan segala email2 yang saya dapat dalam blog nih.. senang sikit nak cari dan kongsi dengan semua orang.. Kalau anda ada email2 menarik, mai la kongsi dengan saya dengan menghantar di mrzoab@gmail.com.. terima kasih.. ohohoho



Hah, bagi sapa-sapa yang berpindah ke rumah baru ka, ke pejabat baru ka. Bagi yang beragama islam, mesti kena cari arah kiblat dulu.

Nak tau arah kiblat ni, kita buleh ja tanya jiran kita yang dah lama duduk di kawasan baru yang kita pindah tu. Ataupun kita buleh gunakan kompas. Kalau lagi cekap, tengok ja bayang kayu yang dipacakkan di atas tanah.

Tapi macam mana kalau jiran-jiran kita semuanya bukan beragama Islam? Depa mesti taktau arah kiblat kita nih. Kompas pun kita takdak. Kompas ni dah la barang yang jarang-jarang orang guna. Kita nak keluaq beli kat mana pun taktau. Kena pulak musim hujan, cahaya matahari takdak, nak tengok bayang macam mana ek?

Macam ni caranya...

La ni kita buleh check arah kiblat di rumah atau pejabat kita melalui komputer kita ja. Janji kena ada internet la. yang mana ada guna apa-apa jenis smartphone pun buleh kot. Caranya ialah dengan masuk ke website ni >> http://www.qiblalocator.com/.

Masuk ja website tu, akan keluaq la peta macam kita dok tengok dalam google earth. Lagipun peta dalam website tu dipowerkan oleh google jugak.

Search atau cari la lokasi rumah atau pejabat kita tu. Pastu dalam peta tu akan ada satu line merah yang menunjukkan arah dari rumah kita ke arah Kaabah di Makkah. yang tu la arah kiblat kita. Peta tu menunjukkan pandangan atas dari rumah kita. Dari situ kita dah buleh tau arah kiblat rumah kita tu.


p/s: Kalau internet pun tarak, cuba la mana-mana cara di atas sampai buleh jugak. Takpun pi ja mana-mana masjid atau surau terdekat

5 comments

  1. mazlin  

    skrg ni ader sejadah yg siap dengan kompas..rs x de mslah sgt kot...

  2. mrzoab  

    ohooo... tu kira kategori ada kompas la tu...

    lg senang.. letak ja sejadah atas lantai, pusin2 ja sampai jumpak kiblat...

  3. Miera Hassan  

    nice entry.thanks kamu ^_^

  4. KUIH GUNTING  

    ada je org jual kompas kiblat. sejadah siap kompas arah kiblat pun ada. takde masalahla insyaAllah.

    kuihtradisionline.blogspot.com

  5. amirah  

    dh try tgok..btl3..hehe
    syukran

Post a Comment

Subscribe to: Post Comments (Atom)